onsdag 18. februar 2009

Fjern revisjonsplikten!


For seks år siden startet jeg Innoco AS. Jeg var nyskilt, blakk og måtte låne penger til aksjekapital fra min mor. (Det finnes ingen bank i verden som slår mor). En av de første store utgiftene jeg fikk var etableringsgebyret til Brønnøysundregisteret. (i dag koster dette inntil 6.000,-) Så kom utgifter til regnskapsfører og lovpålagt revisjon. Etter en stund begynte det også å komme penger inn i selskapet. Det jeg vil fram til er at pengene renner ut i strie strømmer på et tidspunkt hvor dette er svært uheldig.

Som nystartet AS betalte jeg 20.-25.000,- i året i pliktige revisjonskostnader. EU har i sin innstilling til revisjon sagt at bedrifter ikke trenger revisjon dersom de har under 8 mill Euro i årlig omsetning. Sverige har lagt seg på denne grensen, Danmark og Finland har satt 5-6 mill NOK som sin nedre grense, England ligger på 8 mill Euro osv. I sommer var jeg på NARFs årskonferanse (Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening). Der fikk jeg også høre at i USA var det kun 10-20.000 bedrifter som har revisjonsplikt. Jeg fikk også høre at Norge var en av de siste skanser hvor alle ASer må ha revisjon, uansett omsetning. Dette er ett av elementene som bidrar til konkurransevridning i forhold til utenlandske selskaper (dvs. det er dyrere å drive selskap i Norge).

Det jeg vil fram til er at i den sårbare oppstartfasen, står utgiftene i kø. Man får ikke før etablert bedriften før samarbeidspartnerne dine fakturerer deg så kronene spruter. Revisjonsplikt på småbedrifter er en dinosaur fra fortiden. Det ligger en innstilling ute ett eller annet sted som handler om revisjonsplikt i Norge. Det er valg til høsten. Jeg gjetter på at innstillingen koker bort i en eller annen form for politisk spill og hestehandel. I mellomtiden fortsetter småbedriftene å betale for unødig, pliktig revisjon. I fjor betalte vi 60.000,-.

PS. Hvis nivået for revisjonsplikt heves, og du fortsatt har lyst på å få regnskapet ditt revidert, er det ingenting i veien for å gjøre det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar