tirsdag 2. mars 2010

Googles mislykkede innovasjoner


Google er stadig i hardt vær, men er fortsatt ansett som et av verdens mest innovative selskaper. Dette betyr imidlertid ikke at bedriften aldri gjør feil, snarere tvert i mot. I det siste har vi eksempelvis hørt mye negativt om den nylanserte tjenesten Buzz, tidligere kan bedriften skilte med følgende mindre vellykkede innovasjonsforsøk:

Google Coupons: Butikker på Google Maps kunne gi søkere kuponger - hvis de fant dem da..
Google Checkout: Konkurrent til eBays betalingssystem. Resultat: annonseboikott fra eBay.
Google Answers: Å betale for svar man fikk gratis andre steder funka heller ikke..
Google Viewer: Last ned egen software for å se nettsidene i preview før du går inn på dem.
Google Video Player: Brukerne foretrakk andre og bedre løsninger.
Google Voice Search: Ring et telefonnummer og si søkeordet ditt høyt. Klikk på en oppgitt link og få tilgang til søkeresultatet (puh...)

Så hva betyr dette? At Google egentlig ikke er så innovative som vi tror? Selvfølgelig ikke. At en bedrift tør å satse på helt nye produkter og så lanserer dem som uferdige piloter vitner om en kultur hvor prøving og feiling står høyt. Og det er vel nettopp dette som har ført Google opp som en av verdens mest innovative arbeidsplasser. Som PC World poengterer så godt: "Perhaps Google's greatness can be measured by its failures as well as its successes."

2 kommentarer:

K sa...

Fin post og godt poeng. Men en liten ting: Google Checkout lever i beste velgående, selv om det rett nok ikke har dyttet Paypal ned fra tronen. Og for virkelig å pirke var det vel ikke annonseboitkott fra eBay, men at eBay bannlyste Google Checkout som tillatt betalingsform på eBay, tror jeg.

Uansett, poenget ditt står absolutt ved lag! For å være nyskapende, må man tørre å feile, ofte og hardt.

Ingvild sa...

Takk for innspill! Hvordan en bedrift takler "mislykkede" nysatsinger er den virkelige lakmustesten på innovasjonskultur- og evne. :)

Legg inn en kommentar