tirsdag 6. januar 2009

Guy Kawasaki: Reality Check

Guy Kawasaki - seriegründer, forfatter og tidligere Apple-sjef - har kommet med ny bok kalt Reality Check. Kawasaki er ofte forbundet med entreprenørskap, spesielt etter at han kom bestselgeren "The Art of the Start" for noen år siden. Likevel fokuserer ikke hans nye tilskudd til innovasjonslitteraturen bare på oppstarter, men tar for seg det meste innenfor (og utenfor) corporate America. Slik holder da også boka hva vaskeseddel lover - en alt-i-ett guide om å starte og lede organisasjoner.

Kawasaki holder tonen lett og rådene konkrete gjennom hele boka. Kapitler som "The top ten lies of venture capitalists" og "Stupid ways to hinder market adoption" reflekterer både bokas tittel og forfatterens ønske om å ikke å legge fingrene i mellom. Mange av Kawasakis råd er velkjente, mens andre helt klart gir nye og interessante vinklinger. Temaene inkluderer hvordan finne et godt firmanavn, skrive effektive mailer, bygge et community og skaffe seg jobb i Silicon Valley. Kapittelet om hvordan andre land og regioner kan "kick Silicon Valley's Butt" er noe den norske regjeringen burde lese (Kawasaki nevner til og med Norge som et sted som lider av Silicon Valley-misunnelse). Rådene her er blant annet å utdanne flere ingeniører og oppmuntre til innvandring, men droppe skattelettelser og nasjonale venturefond.

Mest av alt framstår Reality Check som en slags forlenget blog bestående av Kawasakis tanker og meninger om litt av hvert. Det trenger ikke nødvendigvis være uheldig siden mannen unektelig har mye erfaring fra både gründervirksomhet og innovasjon i større selskaper. Det skal likevel sies at mange av temaene er omhandlet i tidligere bøker av Kawasaki og at nyhetsverdien derfor er liten. Vi anbefaler derfor denne eller en annen av bøkene hans, og håper at vi også en dag får lov til å gjøre bok ut av blograljeringene våre!

For flere av Kawasakis velfunderte råd og tanker anbefales også bloggen hans How to Change the World.

2 kommentarer:

Rik sa...

Bloggen hans har blitt ganske vannet ut det siste året, nå er det stort sett bildeserier fra reisene hans og linker til artikler han skriver for andre. Det er skuffende, for den var veldig bra en stund.

Det er ikke akkurat med store forventninger jeg trykker på "How to change the world" når et nytt innlegg dukker opp i Google Reader lenger. Seth Godin, derimot, der er det veldig ofte noe bra.

Ingvild sa...

Ja, jeg er vel litt enig det.. Siste post var vel en haug bilder av salgsskilt (MANGE, jeg scrolla i flere sekunder:) som bevis på resesjonen i USA. Jeg har ikke Seth i readern, men skal søke han opp nå - takk for tipset!

Legg inn en kommentar