torsdag 29. januar 2009

Grønn boks - dag 2

Dag 2 er slutt. Vi har gått inn i samlingsfasen. Det har vært en frustrerende, irriterende, og forbanna slitsom dag. Jeg må imidlertid si at godt energiteknisk håndverk har vært tilstede gjennom hele prosessen. Jeg vet ikke om jeg er like fornøyd med arrangøren som jeg er med ekspertene. Gruppe 3 består av Siemens, Hydro, Peterson Gruppen, Nespas, LO Industri/energi og undertegnede. Jeg er imponert over bidragene og innsatsen. Hans Even (NEPAS) er et levende leksikon, Tore (Siemens) har begge beina så solid plantet i energibransjen at ville ridd av en storm uten problem, Jan Erik (Peterson Gruppen) representerer brukeren på en utmerket måte. Han har møkk under neglene, for å si det på godt norsk. Kathrine (Hydro) representerer smelteverkene sammen med Are (LO Industi/Energi). De har vært aktive med å representere både fag og bransje. Jeg er imponert.

Gruppen har kommet fram til 3 løsninger. Den første løsningen er kortsiktig og gir 3 tWh i besparelser, Den mellomlange har noen års perspektiv og vil kunne føre til 6-9 tWh i besparelser. Den langsiktige løsningen har 25 års perspektiv og ligger i 1.000 tWh-klassen m.h.p. besparelser.

I morgen skal Are pitche løsningene til olje- og energiminiseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar