onsdag 3. desember 2008

En kundeopplevelse fra 2008!

For tre uker siden ble jeg ny kunde av en av Norges største banker, Nordea. Jeg ble en såkalt Fordel Pluss kunde (Les: jeg har mye lån og regnes dermed som en god kunde... ) og får dermed gratis bankkort, kredittkort osv. Banken betalte til og med for transaksjonskostnadene og ny tinglysning i forbindelse med overflyttingen. Jeg var i det hele tatt en fornøyd kunde og snart var mine nye Nordea-kort i hus. Kortet hadde til og med et bilde jeg ikke er alt for misfornøyd med og alt var i skjønneste orden.


Nettbank?
Etter å ha vært kunde noen uker begynner jeg imidlertid å få et behov for å betale noen regninger. Jeg ringte banken og gjorde dem oppmerksomme på at jeg ikke hadde mottatt noen koder til nettbanken enda. Jeg regnet med at det kun var en forglemmelse fra deres side.

"Du har ikke bestilt nettbank" sa damen i den andre enden av røret. Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over at en i 2008 kan bli såkalt totalkunde i en av norges største banker uten å få tilgang til nettbank. Det er vel ingen under 70 år som idag ikke bruker nettbank og ærlig talt syntes jeg godt de kunne ha informert meg om det da jeg ble kunde.

"Jeg trenger i hvert fall nettbank" sa jeg og regnet med at hun kunne ordne det for meg. Det kunne hun imidlertid ikke gjøre over telefonen. Jeg måtte henvende meg til et kontor.

Det er heldigvis ikke langt unna kontoret og jeg tenkte at jeg fikser det i lunsjen. Glad og fornøyd kom jeg inn i banken. Det var ikke en gang kø. (Sannsynligvis fordi alle andre bruker nettbank...).

Pass?
Jeg la frem problemet og var sikker på jeg om få minutter kunne logge meg på og betale regningene mine. "Kan jeg få se på passet ditt?", spurte damen plutselig. Jeg, som hverken bor i Russland, Moldova eller USA for den saks skyld, har sjelden passet i lommen når jeg skal på jobben.

"Nei, men jeg har legitimasjon. Bankkortet fra dere er jo legitimasjon" svarte jeg og regnet med at det var i orden. Det var det ikke. "Vi må ha pass for at du skal få nettbank. Sånn er reglene" var svaret. Det så ikke en gang ut som hun skjønte at jeg syntes det var litt rart.

I morgen får jeg ta med passet da. Selv om jeg er mer fornøyd med bildet på Nordea kortet..... eller kanskje jeg bare beholder kontoen min i Skandiabanken og betaler alle regningene der.

2 kommentarer:

Rik sa...

Nordea er forferdelige. Jeg så meg nødt til å skifte bank da de hadde forlagt søknaden min om nytt kort og varslet at det ville ta ytterligere en uke å få nytt bankkort. Jeg sa opp bankavtalen på dagen og gikk over til Handelsbanken, der jeg har vært fornøyd privat- og bedriftskunde siden.

Espen sa...

Nå har jeg akkurat vært hos Nordea med Pass og bestilt nettbank. Men takk for tipset om Handelsbanken. Jeg er ingen lojal bankkunde og setter pris på informasjon om gode kundeopplevelser andre steder.

Legg inn en kommentar