onsdag 10. desember 2008

56 grunner til at innovasjonssatsingen feiler

Større etablerte selskap har en forholdsvis dårlig "track-record" i forhold til innovasjon. I Norge er vel leverandørutviklingsprogrammet til Statoil-Hydro et hederlig unntak. Mitch Ditkoff (Founder of Idea Champions) har i sin blog listet opp 56 grunner till at innovasjonssatsingen ofte mislykkes i større bedrifter. 


Dette er noe jeg tror mange vil kjenne seg igjen i. Mange av grunnene, som dårlig tid, mangel på innovasjonskultur og forankring i toppledelsen er ganske åpenbare mens andre er mer subtile. 

  1. "Innovation" framed as an initiative, not the normal way of doing business
  2. Absence of a clear definition of what "innovation" really means
  3. Innovation not linked to company's existing vision or strategy
  4. No sense of urgency
  5. Workforce is suffering from "initiative fatigue"
        
  6. CEO does not fully embrace the effort
  7. No compelling vision or reason to innovate
  8. Senior Team not aligned
  9. Key players don't have the time to focus on innovation
  10. Innovation champions are not empowered

Her finner du de neste 46...

Hvis du kjenner deg igjen i dette (og det tror jeg garantert du vil) er vel spørsmålet ganske enkelt. Hva vil du gjøre med det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar