Google er kjent for å kunne innovasjon. 20%-regelen (som gir alle ansatte mulighet til å jobbe en dag i uka med egne prosjekter), få hierarkiske lag og en uformell bedriftskultur gjør at bedriften framstår som det ultimate innovasjonsmiljøet. Men selv i Google finnes det selvfølgelig formaliserte prosesser. I dette bloginnlegget beskriver Dan Russel aktiviteten i Googles search quality team som jobber systematisk med å kartlegge brukernes handlingsmønster. Som de fleste andre som tar brukeren på alvor har også Google innsett at det folk sier og det de gjør ofte er to forskjellige ting. For å finne forskjellen studerer teamet brukeren der han er ved bruk av såkalte field studies. Dette innebærer også å følge øyebevegelsene til brukeren - hva er det man egentlig konsentrerer seg om når man utfører søk? Resultatet har blant annet vært redesign av den avanserte søkesiden - med stor suksess. Igjen et eksempel på hvordan god innovasjon alltid starter med solid brukerforsåelse!
Sjekk øyebevegelsene her:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar