tirsdag 29. juni 2010

Behovskartlegging på Kviknes Hotel

I slutten av mai var Maria og Ingvild på Kviknes Hotel i Balestrand og kartla behovene til gjestene. Hotellet er et av Norges vakreste bygninger, eid og driftet av familien Kvikne i 4 generasjoner. Målet med kartleggingen var å oppnå et bedre beslutningsunderlag for en videre strategisk retning.

I løpet av uka gjennomførte vi 30 intervjuer og samtaler med hotellgjester, en rekke observasjoner og undersøkelser i sosiale medier. Det ble på grunnlag av dette identifisert 6 viktige eksisterende kundegrupper og 5 med vekstpotensiale. Noen behov gikk igjen i nesten alle gruppene, mens andre gjaldt kun for enkelte. Til slutt utkrystalliserte det seg noen klare områder som hotellet med fordel kunne utvikle videre. Ikke minst ble også behovet for noen vurderte kostbare investeringer klart tilbakevist underveis.

Behovskartlegging er det første steget i enhver vellykket innovasjonsprosess, og resultatene fra Kviknes kan nå brukes som solid grunnlag for videre utvikling. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar