torsdag 19. mars 2009

Vann på kartong!


Dette bildet dumpet ned fra Kitsune Noir for noen dager siden. Vann på kartong! Oioi, så mye bedre enn vann på flaske sier de. Og miljømessig er det mulig det er det. Men vil kundene ha det?

Etter å ha hørt en historie fra en fransk brand manager tviler jeg på det. Han hadde nemlig prøvd akkurat dette, selge vann på kartong. Fokusgrupper var gjennomført og markedsdata finkjemmet før lansering - det var ingen tvil om at dette ville bli en suksess! Men da kartongene kom i butikken var det ingen som kjøpte dem. Hvorfor ikke?

Etter mye grubling og endelig noen faktiske behovstester viste det seg nemlig at kundene ikke ville drikke vann de ikke kunne se. Vann er forbundet med renhet og det er et menneskelig behov å være trygg på at vannet er rent før man putter det i kroppen. Vi har med andre ord behov for helt klart og gjennomsiktig vann, noe vi kun får sjekket ved transparent emballasje. Melk har vi derimot et annet forhold til.

Men fordi dette ikke er logisk kan vi heller ikke tenke oss fram til det. Selv ikke kundene våre ville gitt oss denne informasjonen direkte - de ville også sannsynligvis sagt at ja, jo, hvorfor ikke - vi kjøper jo melk på kartong...

Den eneste og billigste måten å ha funnet ut dette på ville vært å lage noen prototyper, sette dem i en butikk og observere kundene i kjøpsøyeblikket. Først da kan man få innsikt i faktisk handlingsmønster. Når kundene velger noe annet kan vi spørre dem der og da: Hvorfor valgte du den? Hva med denne? Bare slik har vi sjans til å virkelig forstå våre kunders behov. I tillegg til at vi får spart en bråta med penger.

Eller hva tror du? Hadde du kjøpt vann på kartong?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar