fredag 13. mars 2009

Hva er det egentlig de er redd for disse mørkemennene?

I Innoco er vi genuint opptatt av pådrivere. Det er de som flytter grenser, utfordrer sannheter og bidrar til, som oftest, en positiv utvikling for menneskeheten. All innovasjon er avhengig av slike ildsjeler.

Motkreftene er til gjengjeld mange og en gjenganger er mørkemennene. De har vært der bestandig og det ser ut til at vi aldri blir kvitt dem, disse menneskene, oftest menn ser det ut til, og gjerne godt over middagshøyden, som nekter å erkjenne at de kan ta feil. Som ikke bare hevder å besitte den hele og fulle sannhet om livet og tilværelsen, men som også misbruker sin makt for å slå ned på de som utfordrer denne sannheten. De har eksistert siden jorden var flat, siden mennesket ikke kunne fly og finnes dessverre fortsatt i stort monn i vårt samfunn.

En god representant for denne sekten observerte jeg senest i går i form av en såkalt teknisk delegat som åpenbart fortsatt ikke vil innse at også jenter må få hoppe på ski. Jeg observert en rasende Anette Sagen, en pådriver som etter å ha kjempet i mer enn fem år for retten til å delta på like fot med menn, ble nektet å delta som prøvehopper på et hopprenn i Vikersund. Den offisielle forklaringen var kryptisk, men selv om jeg er en novise når det gjelder skihopping var det helt åpenbart at problemet var at jenter blandet seg inn i skihoppingen. De har altså aller nådigst nå fått lov til å hoppe i små og mellomstore bakker, men skiflygingen den må vi i alle fall beholde for oss selv.

Jeg ser normalt ikke på skihopping på TV. Jeg kommer heller ikke til å se på om også jenter får være med. Men det som opptar meg er at slike mennesker skal få misbruke sine privilegier til å hindre all utvikling de selv ikke forstår eller som truer deres virkelighetsoppfatning. Sannheten er vel at det ikke dreier seg om å forstå. De har ingen argumenter. De vet at kvinner hopper fallskjerm, løper ultraløp og står i fremste linje som stridende soldater. De vil bare ikke.

Jeg mener at den viktigste egenskapen du skal forvente av noen du gir privilegier (som for eksempel makt til å forvalte regler for skihopping) er ydmykhet. Ydmykhet til å forstå at du ikke nødvendigvis forvalter sannheten, at andre kan lære deg noe og at det ikke er et prestisjetap å endre oppfatning. Derfor, Trond Giske, ville jeg foreslå at du klart og tydelig melder fra til hoppsportens ledere at det ikke skal utdeles en krone mer av norske skattepenger før disse mørkemennene er feid ut av krokene og jentene får delta på lik linje med guttene i norsk hoppsport.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar